Fontijn Vleeswaren | Oud & vertrouwd? Nee, optimaliseren!

Hand Vorige pagina

“Vaak komt de aanvraag vanuit de klant, maar ReflexICT denkt mee en biedt het aan terwijl wij het niet verwachten en dat is zeer aangenaam.” Herman Gorter, hoofd ICT

 

Even voorstellen

Sinds 1890 is Fontijn Vleeswaren een begrip in Amsterdam en omstreken. Het bedrijf is in de loop der jaren steeds overgegaan van vader op zoon. Vanaf augustus 1960 heeft Fontijn Sr (Cees) samen met zijn vrouw Elly 40 jaar lang hun bedrijf geëxploiteerd in Watergraafsmeer. In 2001 is Fontijn verhuisd naar een groter en moderner bedrijfspand gevestigd in Weesp. Fontijn levert kwaliteitsvlees aan horecagelegenheden. Ondanks de crisis blijft de horeca groeien en daarmee ook het klantenbestand van Fontijn, dit komt mede door hun persoonlijke benadering en contact. “Onze kracht ligt bij snelle levering, flexibiliteit en vooral kwaliteit. Daarnaast onderscheiden we ons door ons gedreven team, onze service en klantgerichte houding naar onze afnemers.” Aldus Herman Gorter, ICT aanspreekpunt binnen Fontijn.

Reflex ICT is een samenwerkingsverband tussen Reflex Systems en SPEYK. Samen staan wij voor het ontzorgen van de Food sector door niet alleen hoogwaardige applicaties te ontwikkelen en te onderhouden (Reflex Systems), maar ook de gehele ICT onder onze hoede te nemen (ReflexICT/SPEYK). Het één kan niet zonder het ander. Samen staan wij voor het geheel. Complete ontzorging in ICT.
 

Aanleiding

Sinds 2014 werken Fontijn en ReflexICT samen. Fontijn is in contact geraakt met ReflexICT vanwege haar partnerschap met Reflex Systems. Naast deze ‘handige’ samenwerking waren voor Fontijn de kennis van de branche en ICT omgeving (software), dienstbaarheid en ‘de goede klik’ motivaties voor deze keuze. Herman: “Doordat onze problemen vaak ontstaan buiten kantooruren zijn we zeer blij met de mogelijkheid ReflexICT te kunnen bellen buiten kantoortijden. Daarbij ligt de kwaliteit van kennis over ICT van de mensen ligt zeer hoog; problemen met printen die jarenlang sleepten zijn binnen een uur opgelost. En dat is een verademing.”

Het pad dat optimaliseren heet
Fontijn en ReflexICT gingen samen de uitdaging aan om de medewerkers van Fontijn prettiger en probleemloos te laten werken. Productief kunnen zijn hangt sterk samen met ICT. Naar voren kwam dat Fontijn regelmatig te kampen had met storingen. Fontijn werkt met een online bestelsysteem waardoor storingen riskant en direct business verstorend/afnemend zijn. “Als wij niet kunnen leveren en de klant heeft een product a la minute nodig gaat zij naar onze concurrent die wel kan leveren. Dit kunnen we ons niet permitteren”. Aldus Herman Gorter. “Naast verlies van business, kost een storing intern ook veel. Denk aan al die medewerkers die niet productief kunnen zijn. Iedere minuut is weer een tiental orders die niet verwerkt kunnen worden”.

 

Oplossing

Welke stappen moet Fontijn zetten om storingen te minimaliseren? Hoe zorgt zij dat ICT werkt en beheerst zij tegelijkertijd haar kosten? Doel van Fontijn is haar medewerkers minimaal te hinderen in haar werk door storingen uit de IT omgeving. Raymond Willemsen, Sr. Account Manager ReflexICT, heeft Fontijn geadviseerd de huidige componenten slimmer in te zetten. Na inventarisatie van de omgeving van Fontijn bleek namelijk dat zij recentelijk geïnvesteerd hadden in goede en toekomstgerichte componenten, echter bleek dat deze niet juist ingezet waren. Door een ontwerp te maken waarin alle componenten tot hun recht kwamen met kleine aanvullingen links en rechts, is de ICT omgeving van Fontijn sterk geoptimaliseerd.

En nu? Gewoon fijner werken en rust
Het klinkt eenvoudig maar het is een feit. Het verhaal achter ICT is voor Fontijn niet belangrijk. Haar core business wel!  Kwalitatief goed vlees aan haar klanten bieden. Dat ICT werkt is zeker belangrijk. En wie merkt dat ICT werkt? De medewerkers van Fontijn. Door gebruik te maken van reeds gedane investeringen en deze slim in te zetten, zijn de storingen verholpen. Het optimaliseren van onderdelen binnen het netwerk heeft Fontijn geholpen in het verbeteren van de gebruikerservaring en de productiviteit van haar werknemers. Directie merkt ook dat ICT nu voor haar werkt. En niet tegen haar. “Sinds de samenwerking met ReflexICT is er rust in de organisatie omdat alles lekker loopt en ReflexICT bespaart nog geld ook! Meedenken over kostenbesparing is een groot belang bij iedere ondernemer. Vaak komt de aanvraag vanuit de klant maar ReflexICT denkt mee en biedt het aan terwijl wij het niet verwachten en dat is zeer aangenaam.” Aldus Herman.
 

Gekozen oplossingen: