De versnelling in de ontwikkeling van offline, online en hybride onderwijsvormen en de gevolgen voor de inrichting van de leeromgeving van morgen.

Een van de zaken die de pandemie de afgelopen jaren het onderwijs op alle niveaus heeft geleerd is dat de inrichting ervan op een flexibele wijze ingevuld kan worden. Noodgedwongen hebben leerlingen en hun leerkrachten competenties en leer- en werkvormen ontwikkeld om het onderwijs desnoods ook op afstand doorgang te laten vinden, afhankelijk van de mogelijkheden online, hybride of offline. Niemand had vooraf kunnen bedenken dat onze professionals binnen het onderwijs zo snel zouden moeten anticiperen op veranderende omstandigheden.

Als gevolg van deze situatie zijn onderwijsorganisaties ook anders tegen hun huisvestings- en inrichtingsvraagstukken aan gaan kijken. De schoolomgeving van morgen zal steeds meer een plek worden waar diverse leer- en werkvormen mogelijk zijn. Leerlingen worden daarom steeds meer betrokken bij het meedenken over de inrichting van hun onderwijsruimten en de plekken waar zij elkaar binnen of rondom het schoolgebouw ontmoeten.

Dat maakt dat er een nieuw dynamisch speelveld ontstaat rond de inrichting van de leer- en werkomgeving van morgen. Dit is het thema van woensdag 15 juni. Onze eigen Greg Priem zal een lezing verzorgen op dit event over Flexibiliteit in het onderwijs. 

Voor meer informatie kun je terecht op de website van Presikhaaf Schoolmeubelen.