Bijna 1 op de 3 jongeren van 12 tot 16 jaar heeft regelmatig last van prestatiedruk. Opvallend genoeg benoemt slechts 2 procent van de jongeren sociale media als stressfactor. “Voor jongeren zijn sociale media een integraal onderdeel van hun leven, zoals fietsen.” De aanleiding voor deze blog is het lezen van een artikel op NRC.nl met de titel “School is dé stressfactor in het leven van veel jongeren”.

De leerling van 2020 écht centraal stellen

Zonder een oordeel te vellen of deze uitspraak 100% gegrond is of genuanceerd kan worden, zien wij als ICT kennis partner van onderwijsinstellingen dat er zeker verbeterslagen gemaakt kunnen worden in het laten aansluiten van het onderwijs op de leerling van 2020.

 

Direct aan de slag met 4 tips

De digitale transformatie is namelijk bij uitstek een oplossing voor veel uitdagingen op school. Echter, technologie is complex en waar begin je? Wij delen onze kijk hierop. Hierbij 4 tips waarmee je direct aan de slag kunt!

1. Innovatie slag in de wijze waarop je onderwijs biedt

De inhoud van het onderwijs ligt binnen jouw expertise als school. De manier waarop je informeert, communiceert en samenwerkt is in deze tijd sterk afhankelijk van de inrichting van jouw schoolnetwerk. De technologie. Maar, het begin is het bepalen van een visie. Hoe werken en leren leerlingen anno nu prettig (lees ook eens ons e-book “Haal de wereld binnen op school!’ voor onze visie op de leerling van nu)? Door dit goed onder de loep te nemen kunnen we samen een mooie vertaalslag maken naar welke technologie relevant is, hoe je dit het meest passend voor jouw school kunnen inrichten en welke begeleiding gewenst is om het juiste resultaat te bereiken. Dit proces begeleiden wij met onze adoptie Coach en adoptie diensten.

2. OOP & docenten beter laten samenwerken en afstemmen

Door een online platform (denk aan Microsoft Teams/SharePoint) in te zetten en de kracht hiervan te daadwerkelijk te gebruiken kan je bijvoorbeeld effectiever gaan overleggen, slimmer samenwerken in verbeterprojecten en de gehele planning beter gaan inrichten voor leerlingen. Wanneer je goed inzichtelijk hebt hoe de werkbelasting is voor leerlingen (welke huiswerk/toetsen staan ingepland voor de komende maanden? Niet alleen van jouw vak maar voor alle vakken), kan jij hier samen met alle teams/secties op school een slimmere planning voor maken. Zo ervaart de leerling meer ademruimte tussen de toetsen door.

3. Neem “Zo doen wij dit al jaren” eens onder de loep

Een voorbeeld. Tijdens overleggen of verbeterprojecten is het ook een optie om toetsen na vakanties onder de loep te nemen. Vakanties zijn bedoeld om tot rust te komen en om kind te kunnen zijn. Veel kinderen/jongeren zullen druk ervaren als er direct toetsen gepland staan na een vakantie. Waarom niet voor vakanties bijvoorbeeld of meer verspreid over het gehele jaar? En zo zullen er meer gewoonten in de structuur/inzet/planning/handelen zijn, die wellicht eens onder de loep genomen kunnen worden. Er zijn technisch mogelijkheden om planning overzichtelijker te maken of slimme dashboards te bouwen voor inzicht in de verschillende planningen. Je zet alleen hier al een belangrijke stap in het verspreiden van de werk- en leerdruk onder leerlingen én docenten. Door inzicht te krijgen, kan jij hierop anticiperen.

4. Heb oog voor begeleiding en werk/denk vanuit de leerling

Technologie kan een oplossing zijn voor veel uitdagingen in werken en leren op school. Echter, het belangrijkste facet is het bepalen van de relevantie (ICT vaardigheidsscan, Requirements Game) op jouw school. Wat vindt de leerling nu echt belangrijk? Waar ga jij meer de aansluiting vinden met de leerling van 2020? Het mooie is dat je dit niet alleen hoeft te doen. Onze adoptie coaches kunnen je goed ondersteunen in deze trajecten en houden je scherp in het behalen van je schooldoelen, ook vanuit de leerling 2020 gedachte.


Laat je informeren..

..over trends, met tips, de nieuwste updates en alles wat onderwijs & technologie raakt. We delen onze kennis graag met je. Blijf jij bij?

Aanmelden updates