400+ tech partijen en 300+ sprekers zag je voorbij komen als je 1 van die 20.000 gelukkigen was in Londen. Ben je niet op de Bett 2022 geweest? Of was je wél, maar kan je wel een korte recap gebruiken? Lees dan snel door voor de opvallendste leertechnologieën die gedeeld werden tijdens ‘The Bett Educational Training and Technology trade show’ (Bett). 

Buddy: De Emotionele AI Robot

De toepasselijk genaamde robot, Buddy, is op Bett 2022 getoond als een emotionele kunstmatig intelligente robot die is gebouwd om met kinderen in het onderwijs te werken. Deze robot kan in vele rollen werken, van een onderwijsassistent of leergenoot tot een hulpmiddel voor het onderwijzen van coderen en programmeren.

Hoe doet hij dit? Door AI te gebruiken om visie, taalverwerking en gebarenbediening te combineren. Zo kan Buddy op een natuurlijke manier met kinderen communiceren. De kleine man wordt aangedreven door Agora, zodat het ook kan worden gebruikt voor videogesprekken tussen de robot, de gebruiker en een ander op een tablet.

Leestip: Reflecteren in de klas met Microsoft Reflect

Sandbox AR van Discovery Education

Discovery Education is al een gevestigde kracht in de wereld van digitaal leren, maar de augmented reality-app is nieuwer en stimuleert verandering. Sandbox AR, zoals de app heet, is op Bett 2022 getoond als een manier om augmented reality in de klas te gebruiken.

Dit platform gaat verder dan het meenemen van de studenten naar een andere virtuele wereld en stelt hen in staat om hun eigen wereld te creëren voor een nog boeiendere ervaring. Dat kan betekenen dat je een rondleiding door ruimte en tijd maakt, bijvoorbeeld een verkenning door een oude Romeinse stad waarbij je staat in bijvoorbeeld de sporthal van de school.

Docenten kunnen werelden bouwen, vooraf gecreëerde werelden gebruiken of studenten hun eigen wereld laten maken. Stel je voor dat je de klas meeneemt op een wandeltocht door oude steden of de school bouwt alsof deze honderden jaren geleden is gebouwd. Om dit boeiend en meeslepend te noemen is een understatement.

Gamification in apps

De app Musilla is ontwikkeld om lerenden op een leuke en boeiende manier muziek te leren spelen, met behulp van een tablet. De app maakt gebruik van gamification en laat lerenden zelfstandig oefeningen maken om muziek te leren spelen.

Slimme apps rondom inloggen

Op de Bett kwamen ook oplossingen voorbij om eenvoudiger én veiliger in te loggen. Door het blended onderwijs is de klas niet meer de enige plek waar het onderwijs plaats vindt en modern onderwijs is zowel digitaal in de klas als daarbuiten. Zowel qua beveiliging, denk aan MFA (Multifactor Authenticatie) als werkgemak SSO (single Sign On) zijn hier goede oplossingen voor.

Inspiratietip: Klantverhaal CPOW waar o.a. SSO is ingezet voor meer eenvoud en gemak

 

Spelenderwijs vreemde talen ontdekken

Tijdens de Bett werden oplossingen gepresenteerd om vreemde talen op een leuke manier te leren. Wist je dat je deze leertechnologie al in huis hebt? Met insluitende lezer in Teams ga je samen met leerlingen vreemde talen ontdekken en door de audio leren zij direct de uitspraak.

Leerhulpmiddel: Tips voor helden | Vreemde talen ontdekken met insluitende lezer – SPEYK

Coderen met slimme blokken

Clever Blocks is een real-world manier om coderen te leren. Het idee is om handheld-blokken aan te bieden waarmee studenten de basisprincipes van coderen kunnen leren zonder dat ze schermtijd nodig hebben. Dit werkt niet alleen op behendigheid, maar biedt ook feedback op fouten, zodat studenten zichzelf kunnen onderwijzen terwijl ze werken.

Blokken bestaan uit verschillende typen, waaronder Geheugen, Herhalen, Verplaatsen, Roteren, Apparaat, Variabel, Einde en Hoofd. Met behulp van een combinatie van deze, opgesteld, zal het een aangesloten apparaat sturen. Dus een kleine robot kan worden genavigeerd met behulp van deze coderingscombinatie, die wordt uitgevoerd zodra de blokcode is gebouwd en klaar is om de opdrachten te verzenden. Een opwindend eindresultaat voor studenten om naartoe te werken.

Omdat de blokken kunnen worden onthouden en geplakt, is het mogelijk om complexe codecombinaties te bouwen zonder te hoeven investeren in een groot aantal blokken. De Bluetooth-connectiviteit maakt het mogelijk om dit met meerdere robots te gebruiken, waardoor verschillende resultaten worden verkregen van het codeerwerk dat door studenten wordt gedaan.

Techpartners vinden elkaar steeds beter en gaan slim koppelen, yes!

Grote thema’s en oplossingen kwamen voorbij rondom het koppelen van systemen om zo informatie beter beschikbaar te maken. Dit wordt steeds meer mogelijk omdat technologie partijen samen gaan werken en afspraken maken zodat de mensen op school met meer gemak kunnen werken. Of dit nu in de klas of kantoor is. Alles gaat steeds meer draaien om de beste digitale beleving.

Een voorbeeld van zo’n samenwerking is die van onderwijsvrienden Zermelo en SPEYK. Doordat knappe technische koppen gezorgd hebben voor een integratie tussen Zermelo en Microsoft 365 zijn roosters nu beschikbaar in Outlook en Teams. Hoe handig is dat? Ook in Nederland wordt er hard gewerkt vanuit de tech kant om modern onderwijs zo goed mogelijk te kunnen faciliteren.

Gratis consult ‘Modern Onderwijs & technologie’ voor een vliegende start. Van inzicht naar actie!

Stappen maken met modern onderwijs begint bij een sterke visie. Daar helpen wij je graag mee! Wij ervaren al jaren dat het bundelen van onderwijskundige en technologische kennis dé succesfactor is in het vormgeven van modern onderwijs en de digitale beleving van iedereen op school.

Ga het zelf beleven en neem de stap!
Iedere schoolleiding in Nederland zou dit moeten beleven én ervaren dat digitaal transformeren veel eenvoudiger gaat als je samenwerkt met een moderne ICT partner. Daarom bieden wij een kosteloos consult voor nieuwe inzichten en inspiratie.

Collega Greg denkt graag met jouw schoolleiding mee over de visie op modern onderwijs en technologie.