“Toen ik begon met lesgeven, werden overheadprojectors als ‘nieuw’ beschouwd. Nu hebben de klaslokalen allemaal interactieve borden en heeft elke leerling een laptop of notebook voor zich. Technologie in de klas is zo ver gekomen. We communiceren en geven les op een totaal andere manier.”

Antoon Fens: docent, IT-Coördinator, Privacy Officer

Antoon Fens is al 42 jaar geschiedenisleraar bij Stichting Stedelijk Voortgezet Onderwijs Zoetermeer (SSVOZ), een gemeenschap van drie middelbare scholen in de stad Zoetermeer, Nederland. Zijn baan is samen met de technologie van de school geëvolueerd. Twee decennia geleden begon hij les te geven in informatica en werd hij IT-coördinator. In 2018 voegde hij SSVOZ Privacy Officer toe aan zijn functie. Tegenwoordig brengen Antoon Fens en SSVOZ gepersonaliseerd onderwijs voorbij de klas met Microsoft Office 365.

Het onderwijssysteem is ook geëvolueerd. In Nederland richten scholen zich nu op het bieden van gepersonaliseerd leren aan studenten, een meer flexibele benadering die de unieke set aan sterke punten, behoeften en interesses van elk kind erkent.

“Toen ik begon met lesgeven, werden overheadprojectors als‘ nieuw’ beschouwd, ‘zegt Fens, terwijl hij herinneringen ophaalt aan technologieleraren zoals hij die ooit als baanbrekend werden beschouwd. “Nu hebben de klaslokalen allemaal interactieve borden en elke leerling heeft een laptop of notebook voor zich. Technologie in de klas is zo ver gekomen. We communiceren en geven les op een totaal andere manier.”

Fens gaat verder. “Het is een van de belangrijkste doelen in het moderne onderwijs”, legt hij uit. “Ervoor zorgen dat elke student zijn eigen persoonlijke leerweg heeft. Technologie speelt een grote rol om dit te realiseren.” Met overheadprojectors die nu geschiedenis zijn, is Fens een belangrijke stakeholder bij het identificeren en implementeren van technologische oplossingen voor SSVOZ. In 2018 kreeg hij de taak om een ​​gecentraliseerde IT-oplossing te vinden voor alle leraren, personeel en studenten op alle scholen die persoonlijk leren mogelijk maakt, terwijl hij er ook voor zorgde dat alle gegevens compliant en veilig werden gehouden.

Makkelijker gezegd dan gedaan.

Uitdagingen om te overwinnen

Ten eerste identificeerde het team van SSVOZ problemen met bestaande technologiesystemen. “We hebben drie verschillende scholen, elk met een andere geschiedenis die veel verschillende elektronische leeromgevingen samenbracht”, zegt Fens. “Het opleiden van docenten en studenten op meerdere platforms kostte tijd, en het kon onze IT-medewerkers bijna een week kosten om software op nieuwe notebooks te implementeren, wat ons veel tijd en energie kostte om te coördineren.”

Een andere overweging was data en privacy. “GDPR is geen populair onderwerp”, zegt hij. “Maar we hadden problemen met het verzenden van gegevens van studenten naar derden en naar elkaar.” Dus, Fens maakte wat huiswerk en formuleerde een plan.

“Wij realiseerden ons dat we dingen moesten veranderen om het eenvoudiger te maken om met elkaar te delen en met elkaar te communiceren. Dus bezochten we verschillende scholen en ontdekten dat er in Microsoft Office 365 een perfecte oplossing was om al deze problemen op te lossen”, zegt hij.

De juiste partner vinden

Naast data en privacy, heeft Fens de prioriteit om ervoor te zorgen dat zijn studenten toegang hebben tot een flexibele werkomgeving. Om dit te bereiken wist hij dat hij de juiste partner moest vinden.

“Onze vorige partner had geen ervaring met het soort transitie dat we nodig hadden”, herinnert Fens zich. “Dus zochten we iemand met specialistische kennis om ons te vergezellen op onze reis, en in SPEYK waren we ervan overtuigd dat we de juiste partner hadden gevonden.”

“SSVOZ was op zoek naar advies van een IT-partner met ervaring in het onderwijs”, zegt Jonie Koudijs, marketingmedewerker bij SPEYK, het bedrijf waar Fens en zijn collega’s voor kozen. “Ze wilden een oplossing met Microsoft Office 365′, vult Koudijs aan. “En een gecentraliseerd IT-platform, stap voor stap gerealiseerd.”

De teams van SPEYK en SSVOZ staken vervolgens de koppen bij elkaar om te beslissen over de reeks tools die leraren zouden kunnen helpen om hun leerlingen persoonlijk leren aan te bieden.

Kant-en-klare devices met Intune

Op hun eerste schooldag krijgen leerlingen van SSVOZ een eigen Windows 10 Notebook. SSVOZ en SPEYK zorgen ervoor dat ze alles hebben wat ze nodig hebben, dankzij Microsoft Intune en regelmatige sessies voor studenten om te leren hoe ze de software moeten gebruiken.

“InTune wordt gebruikt om apparaten direct gebruiksklaar te maken”, zegt Koudijs. “Het kost je maar een paar klikken op een knop.”

“Onze IT-medewerkers zijn er erg blij mee”, voegt Fens toe. “Vroeger duurde het bijna een week om alle software op nieuwe notebooks te implementeren. Nu duurt het maar even.”

Docenten en oudere studenten leren nieuwe studenten hoe ze de software op hun notebooks effectief kunnen gebruiken. Fens benadrukt ook dat, hoewel de 12-jarigen van vandaag misschien experts zijn in gamen en communiceren op computers, ze misschien niet de ins en outs van Office 365 kennen.

“Het is een trainingsprogramma voor het gebruik van de notebook en Office 365”, zegt hij. “Ik weet dat het raar klinkt. Iedereen denkt dat jonge studenten alles weten over het werken met de notebook, maar dat is niet helemaal waar.”

Het komt ook ten goede aan de manier waarop leerlingen buiten school leren, waardoor ouders meer hands-on kunnen zijn met het onderwijs van hun kind. “Aan het einde van de dag nemen ze hun notebook mee naar huis, wat erg belangrijk is omdat de ouders altijd erg geïnteresseerd zijn om te zien wat er aan de hand is. En het zorgt voor een nieuwe communicatielijn tussen ouders en leerkrachten, wat ook geweldig is voor feedback.”

Identificatie van de tools voor succes

Studenten gebruiken Microsoft OneDrive nu vanzelfsprekend, zodat ze hun werk kunnen organiseren en back-uppen, of zelfs groepsprojecten in hetzelfde document kunnen aanpakken.

De school bevindt zich in de beginfase van het gebruik van Microsoft SharePoint voor huiswerk en cijferopdrachten, en Microsoft Teams zodat studenten kunnen samenwerken aan verschillende projecten. De apps zijn geïntegreerd en werken in harmonie, wat betekent dat studenten veilig kunnen samenwerken, zowel op als buiten de campus.

Fens bruist van de manier waarop de studenten het systeem hebben overgenomen. “Tools zoals eenmalige aanmelding bij OneDrive bieden ons een veilige manier om de studenten te mailen”, zegt hij. “En we zijn ervan overtuigd dat het gebruik van tools zoals SharePoint en Teams ons vermogen om veilig samen te werken het komende jaar alleen maar zal verbeteren.”

En het zijn niet alleen studenten die hun manier van werken hebben veranderd. “Docenten delen bestanden. Het is gemakkelijk en simpel”, zegt Fens. “Ze gebruiken Teams, dus ze kunnen altijd, overal en op elk moment met collega’s communiceren.”

Van educatie naar coaching

Een ding waar Fens gepassioneerd over is, is iets waarvan hij gelooft dat het een veel voorkomende misvatting is over het gebruik van technologie in de klas. Hij benadrukt dat de nieuwe manier van werken docenten meer tijd geeft om te communiceren met studenten en hun individuele vaardigheden te ontwikkelen.

“Er is een verschuiving van onderwijs naar coaching en technologie helpt ons dit op een gecontroleerde manier te doen”, zegt hij. “Docenten kunnen de individuele leertrajecten van hun studenten nauwlettend volgen en gepersonaliseerde digitale lesmaterialen aanbieden in een besloten en veilige omgeving. Het helpt ons ervoor te zorgen dat studenten het ondersteuningsniveau krijgen dat ze nodig hebben.”

“Het is een van de belangrijkste doelen in het moderne onderwijs, ervoor zorgen dat elke student zijn eigen persoonlijke pad heeft. Technologie speelt een grote rol om dit te realiseren.”

“Mensen zijn bang dat het persoonlijk contact tussen leraar en leerling zal verminderen”, vervolgt hij. “Maar dat is absoluut niet waar. Door op deze manier les te geven, geef je jezelf extra tijd om met de studenten te praten, omdat essentiële materialen overal worden opgeslagen en gemakkelijk toegankelijk zijn op OneDrive. Dan kun je ervoor kiezen meer te coachen dan de student les te geven.”

De impact erkennen

Sinds Fens en SSVOZ aan dit project zijn begonnen, hebben zowel de leraren als de school over de hele linie verbeteringen gezien. “Het afgelopen jaar zijn we van vier elektronische leeromgevingen naar slechts twee gegaan”, legt Fens uit. “En we hebben twee platforms teruggebracht tot één: Microsoft Office 365.”

Voor persoonlijk leren was het een game-changer. Studenten hebben meer flexibiliteit als het gaat om wat, wanneer en waar ze studeren – waardoor ze stappen kunnen ondernemen om hun eigen pad in het onderwijs te volgen.

“Met groepsopdrachten kunnen docenten het document uploaden naar OneDrive en kunnen leerlingen in groepen overal samenwerken. We houden van studenten die samenwerken. Het is een van de doelen in het moderne onderwijs.”

En omdat er één beveiligd centraal systeem is, kunnen studenten en docenten veilig werk inleveren, opdrachten bewerken en feedback geven op een vloeiende en duidelijke manier. “De docenten en studenten hebben toegang tot al het digitale lesmateriaal’, zegt Fens. ‘Ze zijn webgebaseerd. We kunnen studenten onze opmerkingen geven, zodat ze kunnen leren van wat ze hebben geleverd.”

Fens merkt op: “Leraren zijn niet afhankelijk van het feit of de leerling voor hen staat. Ze kunnen hun tijd beter indelen en beschikken over de tools die ze nodig hebben om de kwaliteit van het onderwijs van elke student op individueel niveau te verbeteren.”


Zien wat de toekomst brengt

Fens, die zijn carrière heeft gewijd aan het bevorderen van de opleiding van de jongeren onder zijn hoede, is net zo enthousiast en optimistisch over de toekomst als iedereen die je maar kunt bedenken. “Waar staan ​​we over vijf jaar?” vraagt ​​hij zich af, voordat de schelle schoolbel het gesprek kort onderbreekt. “We willen een probleemloze werkomgeving die onafhankelijk en veilig is voor iedereen.” Uiteindelijk komt het neer op persoonlijk leren en studenten die hun eigen pad volgen om te slagen. ‘Het belangrijkste’, legt hij uit, ‘is dat onze studenten hun opleiding op een betere manier ontwikkelen, zodat ze hun talenten kunnen inzetten en naar een hoger niveau kunnen gaan. Als we daarin kunnen voorzien, zijn we heel blij.”

“Docenten zijn niet afhankelijk van het feit of de leerling voor hen staat. Ze kunnen hun tijd beter indelen en beschikken over de tools die ze nodig hebben om de kwaliteit van het onderwijs van elke student op individueel niveau te verbeteren.”

Dit klantverhaal is opgezet in samenwerking met Microsoft Customer Stories. Het originele verhaal lees je hier.

Meer weten over wat Microsoft 365 voor jouw school kan betekenen en hoe jij het onderwijs voorbij het klaslokaal brengt? Neem contact met ons op.