Het online klaslokaal kent vele mogelijkheden en een onderdeel hiervan zijn digitale leerhulpmiddelen. Deze ondersteunen jou tijdens de online les, leerlingadministratie en het maken en controleren van toetsen. Deze leerhulpmiddelen moeten alleen nog ontdekt worden. In dit blog vind je vijf leerhulpmiddelen die je (waarschijnlijk) nog niet kende. Lees snel verder!

Reflect

Een leraar heeft vele rollen in een (online) les, waaronder die van gastheer/gastvrouw. In een online les is het lastig om leerlingen persoonlijk welkom te heten en te vragen hoe het met hen gaat. De tool Reflect kan daarbij helpen. In het klasteam kun je deze tool onderaan in het chatgedeelte toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld vragen: ‘Hoe voel je je vandaag?’. Leerlingen kunnen vervolgens met een emoji snel antwoorden. Als leraar kun je instellen of de antwoorden voor iedereen zichtbaar zijn of alleen voor de leraar.

Alle antwoorden ziet de leraar daarna in één overzicht en daardoor weet je snel hoe het met de klas gaat. Deze gegevens kun je gebruiken bij het voortzetten van de les. Tip: je kunt Reflect ook aan het einde van de les gebruiken om te vragen hoe leerlingen de les vonden bijvoorbeeld. 

Korte poll via Forms

Het lijkt op Reflect, maar zonder de emoji’s. Met Forms is het mogelijk om een snelle vraag te stellen voor, tijdens of na de les. Antwoorden kunnen automatisch gedeeld worden na stemmen. Een goede manier om de voorkennis te testen bij aanvang van een les.

Insluitende lezer

Wanneer je in Class NoteBook naar Leesvaardigheid zoekt vind je de Insluitende lezer. Deze tool kan teksten ontleden en taalkundig uitleggen. Hij kan de lettergrepen benadrukken, vertalen naar een andere taal, teksten laten voorlezen of een beeldwoordenboek erbij gebruiken. Dit is ideaal voor leerlingen die niet thuis zijn in de Nederlandse taal. Het beeldwoordenboek zoekt een vergelijkbaar beeld die het woord uitlegt. Tevens geven deze opties veel voordelen voor leerlingen met dyslectie. 

De Insluitende lezer kan ook teksten taalkundig ontleden naar zelfstandige naamwoorden, werkwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden. Je kunt onderscheid hierin maken door deze woorden een andere kleur te geven.

Dicteerfunctie

De dicteerfunctie was al even beschikbaar, maar is nu ook beschikbaar in de Nederlandse taal. Alles wat je voorleest verschijnt hierbij op het scherm. Als voorbeeld kan een leerling een gedeelte voorlezen welke automatisch wordt getypt. Komt dat overeen met wat er geschreven wordt? Welke interventies onderneem je vervolgens als leraar? Vergeet niet de punten en vraagtekens te noemen, anders maakt deze tool er een hele lange tekst van.

 

Wiskundig leerhulpmiddel

Wanneer je Wiskunde selecteert in Class Notebook is het mogelijk om een handgeschreven vergelijking om te zetten naar een getypte som. De som wordt vervolgens stap voor stap uitgelegd. Het is ook mogelijk om automatisch toetsen te genereren op basis van de gedeelde sommen.

 

Nu ken je deze leerhulpmiddelen! Ontdek hiermee hoe jij jouw werk of het werk van jouw collega’s op school eenvoudiger maakt. Zo is er meer tijd om te focussen op het primaire doel: goed onderwijs bieden. Bij SPEYK geloven wij dat ieder kind het beste onderwijs vandaag en een eerlijke kans voor morgen verdient. Kunnen wij jou adviseren bij het in gebruik nemen van deze leerhulpmiddelen? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan.

Advies nodig?