Samenwerken, informeren, communiceren… Normaliter ging dit voor de meesten face-to-face op kantoor of op school. En, sporadisch op afstand. Nu zijn de rollen omgekeerd en leren we versneld hoe we om moeten gaan met contact houden op afstand. Gelukkig heeft de technologie grote sprongen gemaakt in de afgelopen decennia en wordt de overbrugging van fysieke afstand kleiner gemaakt. Dat scheelt al de helft!

In mijn rol “Marketing en Communicatie” ben ik gewend om met meerdere mensen samen te werken, even kort te klankborden met collega’s, te voelen en te zien wat er leeft in de organisatie en met dit alles mooie initiatieven te ontplooien voor medewerkers en klanten. Nu zie ik een bonsaiboom voor mijn neus en af en toe hoor ik mijn kindje (en man) heen en weer rennen. Het zijn andere tijden en aanpassen aan de situatie dus.

Tip: Kijk voor een inkijkje in onze dag de video over betrokken en verbonden blijven. 

Toch heb ik na een aantal weken mijn weg redelijk gevonden, én leer ik nog steeds van alle tips die gegeven worden, vanuit collega’s en online. Het is een combinatie van andere middelen inzetten, blijven communiceren en in sommige gevallen een andere dagindeling. 

Een greep uit mijn tips om verbonden, betrokken (dit heeft natuurlijk alles te maken met communicatie) en energiek te blijven tijdens je werk: 

1. Wanneer je blijft delen wat er in de organisatie speelt, waar je mee bezig bent, zie je dat mensen je weten te vinden. Zie je dat ze betrokken zijn met wat je doet en vice versa. De wijze van contact is alleen veranderd. Voorbeeld: Ik deel iedere week vanuit mijn rol op Yammer, in onze community SPEYK nieuws, updates uit onze organisatie. Zodoende weten collega’s wat er speelt en kunnen ze hierop in blijven spelen.

2. Blijf interactie houden en feedback vragen. Alles wordt mooier en beter als je het samen doet. Voorbeeld: Wij delen in Yammer als het om updates/nieuws vanuit de gehele organisatie gaat. Via Microsoft Teams werken wij in kanalen samen, vanuit veelal specifieke rollen, projecten of expertises. Hierin vindt interactie, communicatie en overleg plaats.

3. Blijf je koffiemomentje houden met collega’s. Voorbeeld: videobel, chat of mail je collega ook gewoon om te vragen hoe het gaat en hoe hij/zij de nieuwe situatie ervaart. Mijn collega Jonie heeft hierover een blog geschreven.

4. Zoek nieuwe manieren om betrokken te blijven. Voorbeeld: Wij zetten via onze social kanalen challenges in, die we van collega naar collega laten gaan om verbonden te blijven, op een leuke manier. Ook ontvangen wij vanuit de werkgever via de post attenties, waar echt
over nagedacht is.

5. Beweging is heel belangrijk om productief en energiek te blijven. Voorbeeld: bel lopend of staand. Pak één moment op de dag waarin je, lopend door het huis, het nieuws of jouw e-mail leest. Ik houd zelf, vooral nu, de 10.000 stappen aan op mijn Fitbit.

6. In het kader van beweging: wij werken samen met Inner Stance en Pim heeft een korte maar effectieve workout opgenomen. Deze kun je bijvoorbeeld doen voordat je je laptop openklapt, of tijdens een dipmoment midden op de dag.

7. Denk aan de kleine, maar zeker belangrijke dingen. Werk ergonomisch gezond met een toetsenbord, verhoog je laptop met placemats, boeken etc. tot een prettige hoogte (zit je recht? Zit je op tafelhoogte met je armen?) en verzit af en toe even naar een andere plek.

Heb je vragen over online communiceren, samenwerken en informatie delen? Of wil je gewoon meer leren en lezen over thuiswerken? Kijk op onze pagina over thuiswerken. 

Geschreven door:

Jessica Blijleven

Marketing & Communicatie bij SPEYK

0
0
0
0
0