Kennis & Inspiratie

Digitale transitie op school is meer dan een ICT-project

17 juni 2025 – Leestijd 4 minuten

De meeste scholen merken dat digitale veranderingen sneller gaan dan ze kunnen bijbenen. Toch staan we nog maar aan het begin. Denk aan de strengere digitale veiligheidseisen (denk aan het Normenkader), AI die zijn intrede doet in de klas, en cloudoplossingen die lokaal beheer overbodig maken. Daarom dit artikel: Digitale transitie op school is meer dan een ICT-project. Wij inspireren je met dit verhaal, zodat jij de touwtjes in handen kan houden op school en de komende veranderingen goed aan kan gaan.

Digitale transitie op school is meer dan een ICT-project - Erwin SPEYK

Een vaak vergeten feitje

Technische veranderingen zijn zelden puur technisch. Of het nu gaat om een nieuw leerlingvolgsysteem, overstappen naar de cloud of AI inzetten in de klas, deze veranderingen raken mensen, processen en gedrag. Daarom zijn Transitiemanagers essentieel voor het succes van ICT-projecten en de bijbehorende veranderingen in werkwijze.

Waarom goed transitiemanagement zo belangrijk is

  • Regel de boel in plaats van zomaar wat te doen
  • Zorg voor betrokken en goed voorbereide collega’s
  • Duidelijke richtlijnen voor digitale veiligheid

Zonder een heldere transitieaanpak loop je het risico dat tools zonder visie worden geïmplementeerd, of dat het team afhaakt. Je wilt mensen meenemen in een verandering zodat ze net zo enthousiast worden als jij. Daar komt transitiemanagement om de hoek kijken.

Digitale transitie op school is meer dan een ICT-project

Normenkader: veiligheid als basis

Vanaf 2027 moeten alle scholen aan het Normenkader IBP voldoen. Maar twee op de drie scholen hebben nog geen plan hiervoor. We schrokken wel van deze cijfers, aangezien we hier sneller zijn dan we denken. Daarom is aandacht is nodig, want medewerkers hebben tijd nodig om veranderingen te omarmen. Ook hier spelen Transitiemanagers een belangrijke rol.

Lunch & Learn | Normenkader IBP

Regie op het Normenkader

Aanpassingen om aan het Normenkader te voldoen brengen technologische veranderingen met zich mee en vereisen begeleiding van het personeel. Dit vraagt tijd en aandacht. Transitiemanagers helpen je deze veranderingen soepel te integreren in de schoolomgeving en ondersteunen je bij het voldoen aan de eisen van het Normenkader. Niet als een rem, maar als een voorwaarde voor succes en veiligheid.

En dan is er nog… AI

AI kan veel vragen oproepen en angst met zich meebrengen:

  • Wat zijn de AVG-regels?
  • Hoe gebruiken we het verantwoord in de les?
  • Hoe begeleiden we leerlingen en collega’s?

Zonder een plan kan AI verboden worden of willekeurig worden toegepast. Wat wij als oplossing zien? Werk aan een gezamenlijke visie, laat een Transitiemanager de route uitstippelen en neem je team stap voor stap mee. Zet externe kennis in met die bakken ervaring en leer tegelijkertijd van andere scholen.

AI op mijn school? Ik pas!

SPEYK-ers helpen je bij veranderingen

Of het nu gaat om digitale veiligheid, AI of de cloud, wij ondersteunen je bij verandertrajecten. Wij zijn sterk in technologie, maar het succes ligt bij de mensen die ermee werken. Een digitale transitie op school is meer dan een ICT-project. Daarom richten wij SPEYK-ers ons op beide aspecten. Dat is onze kracht en daar worden wij blij van!

 

Geschreven door Jessica Blijleven – Rentenaar

Klaar om je school klaar te maken voor morgen?

Kom eens op onze events of praat met één van onze onderwijs én ICT adviseurs bij over de uitdagingen van jouw school. Onze passie ligt in het onderwijs en we helpen je graag verder!

Verder praten?