Kennis & inspiratie

#deweekvan… Kasper.

19 augustus – Leestijd 3 minuten

In de maandelijkse rubriek #deweekvan… nemen we een kijkje in een werkweek van een SPEYK-er. Hoe ziet zo’n week eruit? Waar houden we ons mee bezig? En dat allemaal vanuit de verschillende functies die SPEYK rijk is. Deze keer is Kasper aan de beurt. Als Strategisch Onderwijs Adviseur is een dag bij hem nooit saai. Lees mee waar hij zich allemaal mee bezighoudt!

Een kijkje in mijn werkweek.

Als Strategisch Onderwijs Adviseur bij SPEYK ben ik dagelijks bezit met de digitale transformatie en uitdagingen binnen het primair en voortgezet onderwijs. In deze blog neem ik je mee in een gemiddelde werkweek, waarin ik scholen ondersteun bij het optimaal inzetten van technologie om hun onderwijs te verbeteren. Van gesprekken over Microsoft 365 en Teams als Elektronische Leeromgeving (ELO) tot aan complexe migratietrajecten en het ontwikkelen van ICT-beleid, geen dag is hetzelfde. 

Maandag: Bezoeken aan scholen en starten met nieuwe trajecten

De week begint met een bezoek aan een middelbare school in de regio Amsterdam. Hier hebben we een gesprek over de inzet van Microsoft 365 en Teams. Deze school overweegt om Teams breder in te zetten als hun ELO, en we bespreken hoe dit platform niet alleen kan dienen voor communicatie en samenwerking, maar ook als een centrale plek voor het lesmateriaal en de planning. 

In de middag heb ik een afspraak met een andere school, waar we het hebben over het opstellen van een nieuw ICT-beleid. De school wil technologie beter integreren in hun onderwijs, maar ook de werkdruk voor docenten verminderen. We bespreken hoe een goed doordacht ICT-beleid kan bijdragen aan een efficiënter gebruik van technologie, zonder dat het een extra belasting vormt voor het onderwijspersoneel. 

Dinsdag: Focus op AI en innovatie

Vandaag staat in het teken van AI en de mogelijkheden die dit biedt in het onderwijs. Ik heb een afspraak met een scholengemeenschap die interesse heeft in de toepassing van AI om hun onderwijsaanbod te personaliseren. Hierbij kijken we naar de mogelijkheden van AI binnen de huidige softwarepakketten, zoals binnen Microsoft 365. Ook bespreken we de ethische en praktische aspecten van AI, zoals de privacy van leerlingen en de betrouwbaarheid van AI-algoritmes. 

In de middag heb ik een online intern overleg met het SPEYK-onderwijsteam, waarin we de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI en onderwijstechnologie bespreken. Dit soort bijeenkomsten zijn essentieel om ervoor te zorgen dat we altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends en deze kunnen vertalen naar praktische oplossingen voor onze klanten. 

Meer over AI in het onderwijs

Woensdag: Migraties en de impact ervan

De woensdag staat deze week in het teken van migratietrajecten. Veel scholen overwegen de overstap naar een nieuwe ELO of een andere Microsoft 365-tenant. Vandaag bezoek ik een school die een migratie naar een nieuwe Microsoft 365 omgeving (Tenant) overweegt. We bespreken de stappen die hierbij komen kijken, de mogelijke risico’s en hoe we deze kunnen minimaliseren. 

In een andere sessie spreek ik met een school die net is gemigreerd naar een nieuwe ELO. We evalueren het proces en kijken naar de impact op zowel docenten als leerlingen. Het is belangrijk om niet alleen de technische kant van een migratie te beheersen, maar juist aandacht te hebben voor de gebruikerservaring en de begeleiding na de livegang. 

Donderdag: ICT-beleid en werkdrukvermindering 

Vandaag bezoek ik een school die worstelt met de toenemende werkdruk onder docenten. We bespreken hoe technologie een rol kan spelen in het verminderen van deze druk, bijvoorbeeld door het automatiseren van administratieve taken, het inrichten van een online toets omgeving en het bieden van flexibele lesmethoden via digitale platforms. 

Daarnaast hebben we het over de noodzaak van een goed ICT-beleid, dat niet alleen de technische infrastructuur dekt, maar ook de pedagogische inzet van technologie. Het doel is om een beleid te ontwikkelen dat past bij de visie van de school en aansluit bij de behoeften van zowel docenten als leerlingen. 

Vrijdag: Voorbereiding en uitwerking

Vanochtend heb ik mezelf ingepland om alle administratie te verwerken. Diverse vragen vanuit scholen over lopende trajecten, of telefonische vragen die nog een uitgebreid antwoord via de mail vereisen, worden weggewerkt. Ook besteed ik vandaag samen met collega’s tijd aan de voorbereiding van ons aankomende Teams ELO event in het najaar. Dit evenement biedt scholen de kans om meer te leren over de mogelijkheden van Teams als ELO en hoe ze deze optimaal kunnen inzetten binnen hun eigen organisatie. De ervaringen van de afgelopen week gebruik ik om het programma voor dit evenement meer vorm te geven, zodat het aansluit bij de huidige uitdagingen bij scholen.  

Lees meer over het Samen Sterker Onderwijs event

Conclusie

Elke week brengt nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee. Als Strategisch Onderwijs Adviseur bij SPEYK is het mijn taak om scholen te ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van technologie en onderwijs. Of het nu gaat om het implementeren van Microsoft 365, het opstellen van ICT-beleid, of het begeleiden van migraties, ik werk er elke dag aan om het onderwijs toekomstbestendig te maken. 

Geschreven door Kasper Bodegom

Nieuwsgierig naar meer?

Zo ziet een gemiddelde werkweek eruit in mijn rol als strategisch onderwijsadviseur. Wil je meer weten over onze diensten of het Teams ELO event in het najaar? Houd onze website in de gaten of neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek! 

Contact