Kennis & inspiratie

Docent deelt alles via WhatsApp, wat zegt het Normenkader?

7 oktober 2025 – Leestijd 3 minuten

Maandagochtend, 8:15 uur. Een blik in de docentenkamer: “Ik stuur even de cijfers via WhatsApp”. Net de klas uit, telefoon gepakt. Ping! Een collega deelt in de WhatsApp-groep “Team Engels” een Excel met toetsresultaten. Handig toch? Snel, makkelijk en iedereen kan het zien. Maar wacht… mag dat eigenlijk?

Docent deelt alles via WhatsApp, wat zegt het Normenkader?

Gemak en privacy gaan niet hand in hand

Eerlijk is eerlijk: WhatsApp is niet meer weg te denken uit het onderwijsleven. Praktische zaken, snelle afstemming met collega’s en soms ook contact met ouders of leerlingen. Het voelt natuurlijk en laagdrempelig. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Maar hier zit het probleem: gemak en privacy gaan niet altijd samen.

Wat zegt het Normenkader eigenlijk?

Het Normenkader zegt duidelijk: Persoonsgegevens van leerlingen en medewerkers zijn gevoelig en verdienen bescherming. Denk aan namen, cijfers, BSN-nummers, medische informatie, en de combinatie van naam en klas. Even overleggen over een situatie met een leerling is dus niet iets voor WhatsApp.

Aan de slag met het normenkader? Werk samen!

Gebruik de juiste tools

Niet alle communicatiekanalen zijn geschikt voor alle informatie. Zo nemen we WhatsApp van Meta (Facebook) als voorbeeld in dit artikel. Dit platform is niet ontworpen voor het veilig delen van persoonsgegevens in professionele contexten. Daarom blijven we hameren om bewust na te blijven denken, iedere dag weer: welke gegevens deel ik, met wie, en via welk kanaal?

Aan de slag met het normenkader? Werk samen!
Docent deelt alles via WhatsApp, wat mag en wat niet?

Concrete situaties: Wat mag wel en niet?

NIET DOEN via WhatsApp:

  • Cijferlijsten delen
  • Medische info over leerlingen bespreken
  • Uitgebreide persoonlijke dossiers uitwisselen
  • Foto’s van leerlingen zonder toestemming verspreiden
  • BSN-nummers of andere gevoelige persoonsgegevens delen

 

WEL OKÉ (met nuance):

  • Algemene praktische afspraken: “De vergadering start om 10:00 uur”
  • Korte inhoudelijke vragen zonder namen of details
  • Organisatorische zaken zonder persoonsgegevens

 

GRIJS GEBIED (denk goed na):

  • Groepsapp met ouders voor algemene klasinformatie (check altijd je schoolbeleid!)
  • Namen noemen met algemene, niet-gevoelige info
Doe het veilig! Wat zegt het Normenkader?

Waarom is dit zo belangrijk?

Het gaat om respect voor de privacy van leerlingen en collega’s. Stel je voor dat gevoelige info over jouw kind of een medewerker verkeerd terechtkomt. Of dat een datalek een klas blootlegt. Bovendien: als school heb je een wettelijke zorgplicht.

Niet vrijblijvend

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is niet vrijblijvend. Bij datalekken kunnen er boetes komen, maar belangrijker: je beschadigt het vertrouwen van ouders en leerlingen. Het Normenkader kan als ‘veel’ overkomen, maar de richtlijnen zijn wel erg belangrijk.

Weet jij wie toegang heeft tot jouw data?

Praktische alternatieven

“Oké, maar wat dan wél?” Er zijn veilige alternatieven als:

  • Magister, SOMtoday of andere schoolsystemen
  • Microsoft Teams (Education-versie)
  • Persoonlijk gesprek of telefoon voor gevoelige zaken

Ja, en soms is het een extra stap, maar die is het waard. Wist je trouwens ook dat je Teams als ELO kunt inzetten en ontzettend veel processen en tools hierin te ondervangen zijn? Door centraal te werken en leren, is regie nemen over de digitale werk- en leeromgeving veel eenvoudiger!

Teams als ELO?

Geschreven door Jessica Blijleven – Rentenaar

Wil je meer weten?

Check gratis onze uitgebreide SPEYK onderwijsgids voor veilig digitaal werken in het onderwijs. Van checklists tot inspirerende schoolvoorbeelden.

Lees de SPEYK onderwijsgids nu!
Docent deelt alles via WhatsApp, wat zegt het Normenkader?