Kennis & inspiratie

Transitiemanagement | Leiderschap tijdens verandering.

17 juni 2024

Bij SPEYK kennen we best wel wat functietitels. Van Sales Binnendienst en Consultant tot de wat onbekender functies zoals Adoptie Consultant en Transitiemanager. Die laatste is vrij nieuw bij SPEYK, maar heeft de laatste jaren een enorm grote rol binnen het onderwijs. Hoog tijd dat we om tafel gaan met Daniele, Transitiemanager bij SPEYK. Waarom is deze functie zo cruciaal binnen het onderwijs van vandaag de dag?

Daniele in beeld

Daniele Ingrassia

Daniele spreek je trouwens uit op z’n Italiaans Da-njelemaar je mag ook Daan zeggen. Voor veel collega’s is dit een stukje makkelijker 😊. Daniele werkt al 17 jaar in het onderwijs en nu ruim 2 jaar bij SPEYK als Transitiemanager. Met zijn kennis als voormalig systeembeheerder, projectmanager en hoofdICT kent hij het onderwijs als geen ander. En dat helpt hem tegenwoordig in gesprekken met klanten.  

”In mijn carrière binnen het onderwijs ben ik constant bezig met het bouwen van bruggen tussen ICT en het onderwijs. Hoe zorgen we ervoor dat deze twee werelden goed gaan samenwerken? Vandaag de dag mag ik dat doen voor veel verschillende scholen met elk weer een andere uitdaging, met als doel het onderwijs verbeteren voor leerlingen en docenten. Daar krijg ik energie van!”

Maar wat doet een Transitiemanager?

De rol van een transitiemanager kan je het beste vergelijken met die van een programmamanager. ‘Ik adviseer en begeleid verandertrajecten bij scholen. Dit doe ik altijd vanuit de visie en strategie van de organisatie en dus ook met de pet op van de school. De school heeft een vraagstuk en is op zoek naar ondersteuning of expertise. Dan kom ik als Transitiemanager om de hoek kijken.’

 

Kennis en ervaring binnen het onderwijs

Een Transitiemanager heeft kennis van het onderwijs, bedrijfsvoering en processen. Zij zien ICT niet als een doel op zich, maar een middel voor beter onderwijs vandaag en morgen. ‘De kracht van een Transitiemanager is dat we brede ervaring hebben in het onderwijs. We lopen al lang mee, wat betekent dat we tot in detail weten hoe bepaalde processen binnen een school lopen. We weten wat er leeft en dat geeft vertrouwen bij de mensen met wie we om tafel zitten. Je ziet aan de gezichten: hè, wat fijn, jij begrijpt mij en ik hoef jou eigenlijk niet uit te leggen waar ik mee worstel’.

 

Mensen aan tafel

Hoe ziet zo’n traject er dan uit?

Voordat we aan de slag gaan starten we altijd met een zogenoemde nulmeting. We voeren een globale inventarisatie uit van de gehele IT-omgeving en bepalen. Vervolgens een stip op de horizon. Waar wil de klant naartoe? Daar komt een plan van aanpak uit met verschillende fases. ‘Het leuke aan deze functie is dat elke vraag weer anders is. Soms is de vraag puur technisch, denk aan een migratie naar de cloud en het consolideren van de lokale omgeving, en soms is de vraag breder dan dat, zoals het bieden van ondersteuning en begeleiding bij het invullen van domeinen uit het Normenkader IBP FO.’ Daardoor is een traject bij ons nooit in beton gegoten, maar zijn we flexibel.

 

Maar we kijken nog altijd een stapje verder

Met hart voor onderwijs kan je het ook bijna niet anders verwachten, maar een Transitiemanager kijkt altijd een stapje verder. ‘Naast het verbeteren van een IT- omgeving kijken we ook altijd mee met de bedrijfsvoering. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de organisatie achter het onderwijs, denk aan de OOP’ers, ook efficiënter kunnen gaan werken en tijd overhouden om bezig te kunnen zijn met de kwaliteitsverbetering van hun processen? Deze veelzijdigheid in taken, maar ook het vertrouwen van scholen om mee te kijken én te denken in hun processen en activiteiten, maakt mijn werk ongelofelijk interessant.’

”De cultuur binnen het onderwijs vind ik erg leuk. De dynamiek is constant anders, de mensen zijn veeleisend maar daarentegen de sfeer heel gemoedelijk. Er wordt echt wat van je gevraagd en dat maakt het zo leuk om met hen samen te werken en dit soort trajecten op te pakken.”

Twee mannen in gesprek aan tafel

In gesprek met vele rollen

Als Transitiemanager kom je in gesprek met veel verschillende rollen binnen het onderwijs. En elke rol heeft bepaalde belangen, die soms ook ver van elkaar afliggen. Bij een verandertraject is het belangrijk dat het uiteindelijke doel, de keuze voor verandering, duidelijk is bij alle rollen. Waarom kies je als organisatie hiervoor, wat levert het uiteindelijk op? ‘Natuurlijk zijn er ook uitdagingen binnen onze rol. Want niet iedereen zit te wachten op verandering. Zoals we nu werken, werkt toch ook, dus waarom veranderen? Deze zin kennen we allemaal en ik kan me ook goed indenken dat verandering lastig is. Aan ons dan ook de taak om de verschillende stakeholders mee te nemen in deze verandering, daarbij uitleggen waarom we als school willen veranderen en wat dit hun gaat opleveren.

 

Transitiemanager, cruciaal in de toekomst

Verandertrajecten zijn van alle dag. En de vraagstukken in het onderwijs zullen blijven komen. Op de vraag  ‘waarom de rol van een transitiemanager in de toekomst zo cruciaal is’, antwoord Daniele: ‘Scholen zien dat een efficiëntieslag nodig is in het onderwijs. Daarentegen is het onderwijs best een vooruitstrevende branche wat betreft IT. Dat moet ook wel, neem bijvoorbeeld het Normenkader. We hebben te maken met veel data en het stukje informatiebeveiliging moet beter. Wat dat betreft zijn we als Transitiemanagers nog lang niet klaar. Gelukkig maar, want ik kom graag nog op veel scholen om samen verandering in gang te zetten.’

Daniele is als Transitiemanager niet alleen. Ook Marco van Soest en Olaf Ritman helpen scholen met verschillende vraagstukken rondom transities.

Geschreven door Lisanne van de Kuilen

Heb je een transitie vraagstuk?

Wil je meer weten en kijken wat onze Transitiemanagers voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met ons, we helpen je graag verder.

Contact
Vrouw in beeld