70.361 stappen gaf de teller aan toen we weer in het vliegtuig naar huis zaten. Dat zijn bijna twee marathons, maar het was het waard! En nee, dan bedoelen we niet ons bezoek aan dat Koreaanse restaurant en die typische Engelse pub (alhoewel dat ook erg leuk was). We hebben het over ons bezoek aan de BETT in Londen! Eén van de grootste TechEd beurzen van Europa waar mensen samen komen om de nieuwste ontwikkelingen te bekijken op het gebied van onderwijs en technologie. En wij waren erbij!

Op dinsdag 28 maart gingen mijn collega Marco en ik (Daniele) op weg naar Londen. We kwamen in de loop van de middag aan en moesten dus nog even de avond overbruggen. Dus wat doe je dan als je met een collega bent die nog nooit in Londen is geweest? Jawel, we gingen sightseeën! We liepen via Picadilly Circus, Buckingham Palace en de Big Ben naar de Thames. Uiteindelijk zijn we gestrand bij een tentje vlakbij de Tower of London waar we konden genieten van een heerlijke BBQ en een welverdiende pint. Waar die 70.361 stappen vandaan komen wordt nu wel duidelijk toch? En dan was de beurs nog niet eens begonnen.

De eerste beursdag! Daar zaten we dan. Netjes om half 10, met een americano en een flat white, te wachten tot de deuren opengingen. De hal stroomde vol met onder andere docenten, leerlingen, schoolleiders, IT-ers en ook transitiemanagers net als wij uit alle landen. Toen de veel-te-hete americano eindelijk op was, gingen we erop uit om te ontdekken welke trends en ontwikkelingen er zijn op gebied van onderwijs en technologie.

ESPORTS & GAME-BASED LEARNING

De aanwezigheid van eSports en Game-Based learning was een interessante verrassing. Bij Game-Based Learning worden games ingezet voor educatieve doeleinden. Dit is iets anders dan Gamification waar je game-elementen  toevoegt om je educatieve doeleinden te behalen. Door games zoals Minecraft Education in te zetten worden leerlingen op een interactieve en visuele manier betrokken bij de theorie en materie. Het idee hierachter is dat leerlingen gamen over het algemeen best leuk vinden om te doen en dit leidt weer tot een hogere betrokkenheid! Daarnaast is het uitstekend om de zogenaamde Growth-Mindset te ontwikkelen bij leerlingen door ze uit te dagen en vervolgens uiteraard ook te belonen.

Maar hoe past eSports in dit verhaal? Dat dachten wij in eerste instantie ook. Totdat  we een keynote van Microsoft bijwoonden waarin werd verteld hoe scholen eSports gebruiken om leerlingen ‘smart skills’ bij te brengen zoals probleemoplossend denken, leiderschap en teamwork. Leerlingen kregen daarnaast de verantwoordelijkheid om hun eSports team als onderneming op te zetten, met alles wat daarbij kwam kijken. Een ontzettend interessante manier om leerlingen te betrekken op basis van hun interesses!

IMMERSIVE LEARNING: VIRTUAL REALITY VOOR EDUCATIE! 

Stands met Virtual Reality (VR) oplossingen en brillen zijn niet nieuw, maar nu lijkt deze trend voeten aan de grond te krijgen. De laatste ontwikkelingen binnen de hardware zorgen ervoor dat VR-brillen steeds makkelijker zijn toe te passen. Met VR is het mogelijk om omgevingen te creëren die normaal misschien niet door een school te realiseren zijn. Denk aan een science lab waarin leerlingen kunnen experimenteren met scheikundige proefjes die je normaal niet zo snel op school kan of mag uitvoeren. Door je handen te gebruiken (zonder controller) voelt het intuïtiever dan ooit en kon ik met grote precisie een ieniemienie opzetstukje op een soort injectiespuit plaatsen. Het ziet er van buiten altijd een beetje raar uit, maar VR en Immersive learning biedt tegenwoordig een boeiende en levensechte leerervaring die het mogelijk maakt om de interesse en motivatie van leerlingen te vergroten.

We namen even pauze en hebben we ons gestort op een goed gevulde burrito. Niet omdat we daar persé zin in hadden, maar puur omdat daar de rij het kortst was. Want ja, het is nou eenmaal druk en in Londen lunchen ze blijkbaar ook allemaal tussen 12:00 en 13:00. Vervolgens weer even wat koffie gehaald en weer door naar de volgende hal!

ARTIFICIAL INTELLIGENCE

AI is de volgende ‘disruptieve innovatie’ en dit merken we ook in het onderwijs. We hadden verwacht  dat op elke stand de kreet AI wel geroepen zou worden, maar dat viel eigenlijk reuze mee. Er waren een aantal interessante ontwikkelaars die AI gebruiken om het leerproces te personaliseren. Leerlingen volgen een bepaalde leerlijn en AI bepaalt vervolgens, afhankelijk van de input van de leerlingen, het benodigde huiswerk en welke ondersteuning de leerling nodig heeft van de docent. Het idee is dat leerlingen hierdoor op hun eigen tempo en op hun eigen niveau leren en dat docenten gerichter informatie krijgen over de behoeftes van de leerling.

VEILIGHEID OP EEN

Er was één hal waar alle managementoplossingen waren verzameld. In deze zaal voerde security de boventoon. Ofwel, hoe bescherm je jouw schoolomgeving, data, informatie en niet te vergeten: de leerlingen en medewerkers? Maar het gaat zelfs verder dan dat. Hoe zorg je voor een veilige online leeromgeving? Denk hierbij aan het inregelen van Governance om de spelregels te bepalen binnen de school. Dit helpt bij het naleven van de AVG. Naast Firewalls en Cloudbeveiliging (bijv. Identity Management ) kwam vooral het creëren van bewustwording naar boven. Ook het gebruik van monitoring en hulpmiddelen die stress en het welzijn van de leerling in de gaten houden is ter discussie gesteld; een afweging tussen privacy en welzijn van het kind.

HET STOKJE OVERDRAGEN

Er was natuurlijk nog veel meer te zien. Robotica en programmeren is nog altijd erg aanwezig en blijft zich doorontwikkelen . Zo liet Microsoft zien hoe je met Minecraft Education tegenwoordig een hele leerlijn kan volgen van blokprogrammeren op de basisschool tot Python op de middelbare school. Ook waren er interessante toepassingen te vinden voor Robotic Process Automation (RPA) in de klas! Ofwel zo’n robotarm die constant een repeterende actie uitvoert met daarbij een mini lopende band.

Met al deze indrukken en ideeën op zak zochten we onze collega’s Katja en Emiel op in een Koreaans restaurant. Hier hebben we het stokje overgedragen. Letterlijk en figuurlijk. De volgende ochtend hebben we nog snel even een stop gemaakt bij de Microsoft flagstore om vervolgens weer de metro en trein in te duiken richting het vliegveld. BETT is een ervaring die ik alle mensen met interesse in TechEd van harte kan aanbevelen! Gelukkig hebben we nu weer een jaar de tijd om bij te komen van die 70.361 stappen.

Wil je weten wat SPEYK voor jou kan betekenen? Of welke bezienswaardigheden we nog meer hebben gezien in Londen? Stuur mij een bericht op LinkedIn!

Daniele Ingrassia
Transitiemanager

Katja van Well
0
0
0
0
2