"Het beste blended onderwijs vandaag én morgen"

In mijn blogs deel ik actuele thema’s, kennis en info met je die ik vanuit mijn rol bij SPEYK als Strategisch Onderwijs Consultant tegenkom en waar jij als docent, ICT coordinator, bestuurder of schoolleider je voordeel mee kunt doen.

Op 20 januari 2022 was de lancering van FORA 2.0. Wat betekent dit? Een nieuwe informatiemodel, extra functionaliteiten en een nieuwe vraagbaak. 

De FORA komt tot leven in deze fonkelnieuwe modelschool. Vol praktijkverhalen, use cases en ervaringen van gebruikers. Kijk ook eens naar de FORA Academy; welke trainingen zijn er en hoe kunnen ze je helpen? Ook de Academy breidt uit, in 2022 staan nieuwe modules op het programma. De werkgroep is het kloppende hart van de FORA. Wat staat er voor 2022 op het programma en hoe kan je zelf bijdragen aan de werkgroep?

Onze collega Greg geeft je alvast een preview dus lees snel verder!

Wat is de FORA?

Kennisnet heeft in samenwerking met een vertegenwoordiging van po- en vo-scholen en de PO-Raad en VO-raad, de Funderend Onderwijs Referentie Architectuur (FORA) ontwikkeld. Je kunt het zien als duurzaam fundament (bouwwerk) waar alle materialen, keuzes en verdere inrichting met je gedeeld wordt. Het voorwerk is gedaan om een sterk fundement op te bouwen of uit te breiden. De keuzes maak jij. Het geeft scholen inzicht in processen en activiteiten en aan welke spelregels deze moeten voldoen. De FORA bevat voornamelijk verplichte processen en activiteiten. Toekomstige versies brengen aanvullende mogelijkheden in kaart.

Voor wie?

De FORA wiki is bedoeld als vraagbaak voor iedereen die wil weten welke processen en activiteiten plaats zouden moeten vinden binnen een schoolorganisatie. Op haar site is uitgebreide informatie te vinden en wij verwijzen hier dan ook graag naar. Wie zien we hier doorgaans mee aan de slag gaan?

Bovenschools ict-coördinatoren
ICT managers

Informatiemanagers
Beleidsadviseurs van scholen
Functionaris gegevensbescherming of IBP-functionaris
Werkgroepen die zich met beheer en ontwikkeling van de FORA bezighouden

 

Onze school wil de FORA gaan gebruiken. Hoe pakken we dat aan?

Door samen te werken met een externe partij, die het onderwijs écht snapt, haar expertise heeft in technologie, oog heeft voor digitale vaardigheden en FORA Practitioners in huis heeft.

SPEYK werkt met de FORA methodiek en heeft goed contact met Kennisnet. Wij nemen je graag mee op deze reis. Samen werken we met jullie aan het verbeteren van onderwijs, waarin technologie faciliteert en digitale adoptie zorgt voor het succes.

Op de website van FORA (Kennisnet) zijn modellen te vinden zoals dit stappenplan, om je te inspireren en op weg te helpen. 

 


SPEYK’s rol? Samen werken aan het beste blended onderwijs voor jou!

Wij signaleren met besturen, bedrijfsvoering en scholen de kansen en bedreigingen bij het vormgeven van blended onderwijs in combinatie met lesgeven in de praktijk (de beste beleving creëren). FORA is ons referentiekader bij het ontwerpen en inrichten van een duurzaam ICT fundament. Van het signaleren/adviseren tot aan het daadwerkelijk implementeren en begeleiden van de organisatie met technologie (adviseren en bouwen) en digitale adoptie (vaardigheden en beleven).  Dát is waar wij jou graag mee verder helpen én goed in zijn.

Samen werken we toe naar de beste digitale beleving voor ieder kind. Dit gaat bijdragen aan het realiseren van het beste blended onderwijs. Vandaag én morgen!

Houd onze blogs in de gaten en volg ons op Linkedin. Wij delen regelmatig waardevolle informatie vanuit de FORA.

Ga snel naar de nieuwe items op de FORA site!

 

Wie ben ik?

Ik ben Greg en werkzaam bij SPEYK als Strategisch Onderwijs Consultant en tevens FORA Practicioner. Mijn kennis ligt zowel in het onderwijskundige als het technologische vlak.

Mijn rol is de brug zijn tussen het beste onderwijs faciliteren voor ieder kind en het gericht inzetten van technologie inclusief het werken aan digitale vaardigheden. Ik weet wat er van scholen verwacht wordt, maar ook van het onderwijs en docenten. Ik heb zelf jarenlang lesgegeven aan leerlingen en ‘snap’ de wereld waarin zij leven, leren en werken.

Geschreven door: 

Greg Priem
Strategisch Onderwijs Consultant
Blended Onderwijs Specialist
FORA Practicioner

g.priem@speyk.nl
06 – 40 23 67 94

 

Laatste blogs

1
0
0
0
0